Sunday, August 17, 2008

LIWAT PERKARA BIASA BAGI GURU PONDOK...

Pertanyaan banyak ditimbulkan mengapa Mohd Saiful Bukhari Azlan bersumpah laknat sehari sebelum menjelang pilihanraya Permatang Pauh.Ramai meanggapnya sebagai suatu konspirasi politik Barisan Nasional untuk menjatuhkan karier politik bakal perdana menteri , Anwar Ibrahim.


Sumpah Saiful tidak meyakinkan Presiden Pas Haji Hadi bahawa Anwar bersalah malah beliau meanggapnya sebagai perbuatan politik kotor.

Cara bersumpah itu juga telah dipersoalkan dari segi tidak perlunya memegang Al Quran sebaliknya cukup dengan melafazakan tiga kali Wallahi..

Memang belum ada sesiapapun yang membuat konklusi Anwar telah bersalah dan ramai juga yang meanggap bahawa tidak semestinya dia tidak melakukannya. Rata rata berpendapat Mohd Saiful tidak mungkin sanggup melakukan sumpah itu kerana dia mengetahui betapa berat dan azabnya hukum Allah kelak keaatanya dan keturunannya didunia dan akhirat .Tidak ada orang Islam yang waras akan sanggup melakukannya.

Kata Prof. Datuk Dr.Mohmood Zuhdi Abdul Majid pensyarah Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh,Kuliyah Ilmu Wahyu Universiti Islam Antarabangsa,Saiful melakukannya adalah untuk mengurangkan beban yang ditanggungnya sekarang.

Mengenai anggapan sumpah itu suatu konspirasi politik kerana dilakukan menjelang pilihanraya, maka apakah jika dilakukan lama sebelum pilihanraya maka Saiful tidak akan menerima tuduhan yang sama?.

Yang lebih penting untuk diketahui oleh orang ramai ialah bahawa kebanyakan tok guru pondok dan murid muridnya tidak terkejut dengan kejadian liwat kerana ini adalah merupakan mainan biasa anak muda di pondok pondok.

Di zaman lalu di pondok pondok ,jika sesaorang murid lelaki diketahui mempunyai hubongan intim dengan seorang murid lelaki lain,maka pada malamnya murid murid lain akan mengendap(mengintip menerusi lubang) dan jika didapati sah maka mereka akan menanggung beramai ramai pondok kediaman dua kekasih ini ketika mereka sedang mengadakan hubungan. Esoknya seluruh penghuni pondok tahu kerana pondok pasangan ini telah berpindah tempat.



Maka itulah sebabnya bekas tok guru pondok Presiden Pas Haji Hadi dan Murshidul Am Pas Nik Aziz tidak terkejut dengan tuduhan liwat terhadap Anwar kerana buktinya tidak ada.Tidak ada kondominium yang dipindahkan.


MUNSYHI ABDULLAH

No comments: